Loading...

torstaina, helmikuuta 21, 2013

Astaksantiini



Tämän keskiviikon 'Päivän Terveysvinkki' valitettavasti myöhästyi. Syynä oli se, että RikkiMikon oli paneuduttava tärkeisiin työtehtäviin; Hollannista saapui vihdoin uusi lähetys. Koska osa tuotteista oli päässyt loppumaan jo muutama päivä sitten, oli toimitettava kaikki rästilähetykset ensin pois alta, ja sen jälkeen päivän normaalissa järjestyksessä saapuneet lähetykset. Aikaa kului niin paljon, ettei uutta Päivän Terveysvinkkiä ehtinyt millään laatia.
Sen sijaan tulkoon tämä artikkeli astaksantiinista, superantioksidantista. Onhan tämäkin eräänlainen Päivän Terveysvinkki. Tämän punaisen aineen on sanottu olevan kolmesataa kertaa tehokkaampi antioksidantti kuin E-vitamiini ja hapettumisen estäjänä tuhat kertaa tehokkaampi kuin C-vitamiini!





Astaksantiini: väriaine, joka antaa lohelle sen punaisen värin



Astaksantiini on tunnettu siitä, että se tuottaa pigmenttiä, joka värjää lohen lihan vaaleanpunaiseksi. Korkeat astaksantiinipitoisuudet lohen lihassa ovat vertaansa vailla eläinkunnassa. Tutkijat uskovat, juuri astaksantiini tekee lohelle mahdolliseksi suorittaa raskaan muuttoliikkeensä merestä kutualueille ylävirtaan. Kuvittele kuuden jalan mittaisen täysikasvuisen uroskalan viikon kestävää uintia ​​yhdeksän metriä korkeita aaltoja vastaan, ja että se saavuttaa ylävirtaan uiden 150 km päässä olevan kohteen? Lisääntynyt fyysinen rasitus johtaa lisääntyneeseen määrään lihaskudosten oksidatiivisia vaurioita. Me tiedämme, että hapetusvaurioita voidaan torjua vain keskittämällä lihaksiin mahdollisimman tehokkaita antioksidantteja, jotta lohi pystyy suorittamaan tämän meidän mielikuvituksemme yli menevän suorituksen.




Astaksantiini parantaa lihasten voimaa ja suorituskykyä

Ei ainoastaan lohi pysty hyötymään astaksantiinista. Tutkimukset ovat osoittaneet, että urheilijat onnistuvat paremmin, kun he ottavat sitä 4-8 mg annoksen päivässä, mikä lisää voimaa ja parantaa kestävyyttä.

Vapaat radikaalit

Vapaita radikaaleja muodostuu elintarvikkeiden aineenvaihduntaprosessin aikana, kun ruoka muuttuu energiaksi. Vapaat radikaalit voivat myös tulla kehon ulkopuolelta, esimerkiksi pakokaasujen ja muiden myrkyllisten yhdisteiden kautta. Vapaat radikaalit ovat erittäin reaktiivisia hiukkasia, jotka aiheuttavat oksidatiivisia vaurioita niiden ympäristössä. Vapaat radikaalit voivat vaurioittaa tärkeitä biologisia molekyylejä, kuten DNA: n ja rasvahappojen solukalvoja.

Antioksidantit suojaavat ikääntymiseltä

Keho tuottaa jatkuvasti antioksidantti-entsyymejä (kuten superoksididismutaasia, eli SOD ja glutationi peroksidaasia, GSH-ASE) neutralisoimaan vapaita radikaaleja. Lisäksi meidän jokapäiväisestä ravinnostamme imeytyy vapaiden radikaalien puhdistusaineita, joita kutsumme hapettumisenestoaineiksi eli antioksidanteiksi. Tunnettuja antioksidantteja ovat vitamiinit C ja E, ja monet vihannesten ja hedelmien terveyttä edistävät ainesosat (kuten flavonoidit ja karotenoidit). Kun ikäännymme, elimistön kyky neutraloida vapaita radikaaleja yleensä laskee. Antioksidanttien nauttimisesta ravintolisänä tulee sitten entistä tärkeämpää.

C-vitamiinia ja E-vitamiinia sisältävän, edullisen astaksantiinin löydät: FinnMSM Oy



Astaxanthin: the pigment that colours salmon meat pink


Astaxanthin is known as the pigment colouring salmon meat pink. The high concentrations of astaxanthin in salmon meat are unmatched in the animal kingdom. Scientists believe it is the astaxanthin that enables the salmon to perform the heavy migration from the sea to the spawning grounds upstreams. Imagine a six feet male adult swimming for a week against nine meter high waves, reaching its destination 150 kilometers upstreams? Increased physical exercise leads to increased oxidative damage of muscle tissue. By concentrating in the muscles the most powerful antioxidant we know oxidative damage is prevented, enabling salmons to perform beyond our imagination.


Astaxanthin boosts muscle strength and performance

Not only salmons benefit from astaxanthin. Research has shown human athletes perform better when taking 4-8 mg astaxanthin per day, leading to increased strength and improved endurance.

Free Radicals

Free radicals are formed during the transformation of food and oxygen into energy. Free radicals may also enter the body from outside, for instance via exhaust gasses and other toxic compounds. Free radicals are extremely reactive particles that cause oxidative damage to their surroundings. Important biological molecules like DNA and fatty acids in cell membranes may be damaged by free radicals.  

Antioxidants protect against ageing

The body produces continuously antioxidant enzymes (such as  superoxidedismutase SOD en glutathion peroxidase GSH-ase) to neutralize free radicals. Besides, the body absorps from our daily food free radical scavengers that we call antioxidants. Well known antioxidants include the vitamins C and E, and the many health promoting ingredients (such as  flavonoids  and carotenoids) in vegetables and fruit. When we get older the body's ability to neutralize free radicals usually declines. Taking antioxidant food supplements becomes then even more important.
 


Lähetä kommentti