Loading...

torstaina, joulukuuta 29, 2005

Totuus jouluruokiin liittyvistä myyteistä



Yritän koota tähän esityssarjaan mahdollisimman paljon sellaisia jokaisen helposti saavutettavia toimintatapoja, joilla voisi hallita veren sokeri- ja kolesterolitasoa – ennaltaehkäistä diabeteksen ja sydäntautien aiheuttamia ongelmia ilman lääkkeitä. Pyrin etsimään kokonaisen sarjan luontaislääketieteen menetelmiä hyväksi käyttäviä keinoja erilaisten terveydellisten ongelmien välttämiseksi. Kaikki informaatio tulee pohjautumaan tieteellisiin tutkimuksiin, ja pyrin liittämään kunkin artikkelin yhteyteen suoran linkin asianomaiseen alkuperäislähteeseen. Muussa tapauksessa mielipiteet ja mahdolliset väitteet ovat minun omiani, ja tuon sen selvästi esiin.Tämä artikkelisarja ei missään tapauksessa ole lääketieteellinen ohje tai kehotus johonkin hoitoon, tai ohje tai kehotus jonkun muun hoitotoimenpiteen lopettamiseen tai korvaamiseen niillä keinoilla, joita mahdollisesti näissä artikkeleissa tuon esiin. Nämä ovat puhtaasti mielipiteitä ja tieteellisten tutkimusraporttien referaatteja. Tarkoitus on vaikuttaa ihmisten elintapoihin ja ennaltaehkäisevään käyttäytymiseen. Lääketieteellisissä ongelmatapauksissa on aina käännyttävä lääkärin puoleen!













Osa II

Tämä on toinen osa sarjasta, jossa kerrotaan ruoka-aineiden vaikutuksista terveyteen. Kannattaa muistaa vanha totuus, että "ei ole niin vaarallista, jos ahmii joulun ja uudenvuoden välisenä aikana, kuin jos ahmii koko uudenvuoden ja joulun välisen ajan!" Kolmannessa osassa pohditaan juomien osuutta joulun ajan ruokavaliossa.


Jouluruokien ahmiminen onkin hyväksi sinulle


Juominen, ylensyönti ja jopa laiskottelu – juhlahemmottelu voi oikeastaan edistää terveyttäsi. Niinpä avaa rauhassa kuohuviinipullo ja nauti syyllisyyttä tuntematta piirakkaa, sanoo AnastasiaStephens.
Anastasia Stephens

Lue joulunajan hyvää tekevistä nautinnoista lisää täältä / Read more about good-making pleasures of the Christmas season here:


RUOKA

Savustettu lohi

Sitä huolimatta, että lohi on rasvaista, se saattaa oikeastaan auttaa polttamaan muun jouluateriasi kaloreita. Tämä johtuu siitä, että se sisältää runsaasti tärkeitä rasvahappoja (EFA), samoin kuin erästä toista rasvahappoa nimeltään DHA. Korkeina pitoisuuksina nämä lisäävät aineenvaihdunnan tasoa ja rasvan palamista. EFA- rasvahapoilla on myös muita etuja. Lukemattomat tutkimukset ovat osoittaneet, että ne voivat lisätä hedelmällisyyttä, pitää loitolla Alzheimerin tautia ja parantaa ihon kuntoa, esimerkiksi ihottuman ollessa kyseessä. Näiden lisäksi tulevat vielä kalaöljyn vaikutukset sydämen ja verisuonten terveyden kannalta. Eräässä kokeessa USA:ssa osoitettiin, että ihmisillä, jotka söivät kaksi rasvaista kala-ateriaa viikossa, oli 40 prosenttia alhaisempi sydänkohtausriski. Toisessa, Harvard School of Public Health’in tutkimuksessa todettiin, että viisi viikoittaista kala-ateriaa syöneet naiset saivat 66 % pienemmällä todennäköisyydellä sydänkohtauksen.


KALKKUNA, ANKKA JA HANHI

Kalkkuna on vähärasvainen, joten se lisää vähemmän kiloja kuin tavallinen juhlapaisti. ”Sen runsas proteiinisisältö ei ehkä auta kehoasi rakentamaan lihaksia, mutta kylläkin tarvittavia entsyymejä, joita tarvitaan rasvan polttoon ja kehon myrkkyjen poistoon.” sanoo lontoolainen ravitsemusasiantuntija Amanda Wakeford. Eikä pidä jättää mainitsematta sen hyödyllistä vaikutusta mielialaan. Kalkkuna on eräs parhaita tryptofaanin lähteitä. Tryptofaani on eräs proteiini, jota tarvitaan mielialan kohottamiseen vaikuttavan kemikaalin, serotoninin valmistukseen. Maastrichtin yliopiston tutkijat huomasivat, että tryptofaanin alhaiset tasot olivat yhteydessä alhaiseen mielialaan ja unohteluun, kun taas korkeammat tasot havaittiin niillä, jotka olivat iloisia ja henkisesti valppaita.
Mary G. Enig

Ankka ja hanhi sisältävät enemmän rasvaa kuin kalkkuna, mutta silläkin on omat etunsa. Mary Enig, amerikkalainen biokemisti ja ravitsemustieteilijä korostaa, että ankka ja hanhi sisältävät palmitiinihappoa (heksadekaanihappo, CH3(CH2)14COOH, valkoinen, veteen liukenematon kiteinen tyydyttynyt rasvahappo; sulamispiste 63 °C. Palmitiinihappoa on melkein kaikissa varsinkin jähmeissä luonnonrasvoissa glyseridinä. Tavallinen saippua on suurelta osalta sen natriumsuolaa ja tavallinen steariini on palmitiini- ja steariinihappojen seos, suomentajan huomautus), joka on antimikrobinen aine, joka auttaa taistelemaan talviflunssaa vastaan. Molempien lihasta saadaan myös runsaasti sinkkiä, jota tarvitaan hedelmällisyyden ja immuunijärjestelmän ylläpitämiseen, rautaa, jota tarvitaan veren hapettamiseen, sekä B-vitamiineja, joita tarvitaan ruuan muuttamiseen energiaksi.

JUUSTO

Juustosta aterian jälkeen saatu apu on juuri se, minkä hampaasi tarvitsevat suojautuakseen rappeutumista vastaan. ”Kaikki runsaasti proteiineja sisältävät ruoka-aineet madaltavat suun happamuutta, missä suussa elävä bakteerikanta menestyy.” sanoo Maria Rodriques, Madridin yliopiston hammaslääketieteen professori, joka on tutkinut ruuan vaikutusta hampaisiin. "Juusto myös auttaa hampaiden mineraalisoinnissa nostamalla kalsiumtasoa hammaskiilteessä, joka on hampaan päällä oleva kova kerros”. Tämä myös auttaa vahvistamaan hampaita niitä haurastuttavilta hapoilta, joita muodostuu suussa, kun syöt hiilihydraatteja sisältävää ruokaa, esimerkiksi leipää, makeisia tai perunaa.


KERMA

Jos mikä, niin kerma yhdistetään korkeaan kolesteroliin, mutta se auttaa ihoa pysymään taipuisana, edistää henkistä selkeyttä ja pitää luut vahvoina. Sen kolesteroli on vasta sitten vaarallinen, jos LDL:n eli pahan kolesterolin taso nousee korkeammaksi kuin hyvän eli HDL:n taso. Tämä rasvainen aine auttaa kuljettamaan vitamiineja soluihin, ja sitä tarvitaan D-vitamiinin valmistamiseen. Sukupuolihormonit kuten estrogeeni, testosteroni ja progesteroni valmistetaan myös siitä. Patrick Holford, tavitsemustieteilijä ja Optimum NutritionInstituutin perustaja sanoo: ”kolesterolilla saattaa olla roolinsa ajattelussa, tietoisuudessa ja mielialan säätelyssä.”
Patrick Holford

JOULUVANUKAS JA JOULUTORTUT
Älä välitä siitä sokerista, jota ne sisältävät; niiden pääasiallinen valmistusaine on hienonnettu hedelmä – sekoitus kuivattuja hedelmiä, kuten rusinoita, omenia ja aprikooseja – jotka tuottavat tiivistetyn antioksidanttien lähteen. Joulutorttujen mausteiden, kuten kanelin on huomattu rauhoittavan ruuansulatusta auttavan säätelemään veren sokeria ja vähentämään vatsan happamuutta.
"KONJAKKIVOI" (Brandy Butter),  amerikkalaisten suosima joulun ajan jälkiruoka
Valmistusohje:
- Neljä ruokasikallista pehmeätä suolatonta voita.
- Puoli kahvikupillista pölysokeria.
- Kolme teelusikallista konjakkia.
- Puoli teelusikallista vaniljauutetta.
Yhdistä ainekset kulhossa ja sekoita sähkövatkaimella hyvin kunnes saat pehmeän "taikinan". Jäähdytä vähintään neljä tuntia jääkaapissa, jotta konjakkivoi on jähmeää. Konjakkivoin päälle voi sirotella muskottia ennen tarjoilua. 
Tämän artikkelin lainasin ja suomensin 28. joulukuuta 2005 kello 21:04:18 (UTC) sivulta:


Ole huoletta edellä mainitun herkun rasvaisista kaloreista. Mary Enig, (Katso myös: http://www.hypnopaleolaihdutus.com/trans.html) joka on kirjoittanut teoksen ”Syö rasvaa, hävitä rasvaa” (Hudson Street Press), sanoo, että voissa olevilla rasvahapoilla on kasvaimia ehkäiseviä ja immuunijärjestelmää tukevia ominaisuuksia. ”Lauriinihappo auttaa kehoa taistelemaan sairauksia vastaan monilla tavoilla, ja sitä löytyy vain voista ja kookosöljystä. 4C butyyrihapolla on sieniä tappavia ja kasvaimia estäviä ominaisuuksia ja se on ainutlaatuinen aine voissa.” Voi on myös ainut ”Wulzenfaktorin” lähde – kankeutta poistava aine.


SUKLAA


Suklaa kohentaa mielialaa, aktiivisuustasoa ja seksuaalista halukkuutta – mutta sen täytyy olla tummaa ja täyskaakaosuklaata. ”Kaakaossa olevat aineet, teobromiini (teobromiini ja fenetyyliamiini http://fi.wikipedia.org/wiki/Fenetyyliamiini) stimuloivat dopamiinin tuotantoa ja ovat voimakkaita mielialan kohottajia,” sanoo Patrick Holford, ravintotieteilijä ja teoksen Natural Highs (Piatkus,£14,99) kirjoittaja. ”Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että dopamiini käynnistää DARPP 32- nimisen aivokemikaalin erityksen. Tämä aine aktivoi niitä hormoneja, jotka saavat naisen kiinnostumaan enemmän seksistä.” Kuitenkin hän varoittaa nauttimasta halpoja suklaalaatuja, jotka ovat liiaksi makeutettuja eivätkä sisällä kylliksi kaakaota, jotta niistä olisi hyötyä.



http://enjoyment.independent.co.uk/food_and_drink/features/article334263.ece

Sarja jatkuu...
Lähetä kommentti