Loading...

perjantaina, maaliskuuta 15, 2013

Limapussin tulehdus eli bursiitti



Limapussin tulehdus Terveysk

 Tämä kirjoitus perustuu artikkeliin, jonka löydät klikkaamalla tätä.

Jänteet tulevat mieleemme usein ensimmäisenä asiana, kun mietitään nivelkipuja, mutta kehossamme on lisäksi olemassa myös pieniä iskunvaimennuspusseja, jotka ympäröivät niveliämme, nimittäin limapusseja, jotka voivat tulehtua ja aiheuttaa kipua. Tri Robert Rister'in kirjan (Healing Without Medication: A Comprehensive Guide to the Complementary Techniques Anyone Can Use to Achieve Real Healing [Paperback]) mukaan limapussin tulehdus syntyy, kun limapussi täyttyy ylimääräisestä nesteestä vamman seurauksena. Limapussin tulehduksen voi aiheuttaa kihti tai nivelreuma, mutta yleisin syy on toistuva liike, kuten toistuva tennismailan liike pelatessa. Kun limapusseja rasitetaan liikaa, niihin tulee hiertymiä ja ne tulehtuvat. Ne täyttyvät nesteestä, jolloin ne enemmänkin haittaavat liikkumista kuin tukevat sitä. Maailman suurimman voittoa tuottamattoman lääketieteelliseen tutkimukseen keskittyvän Mayo klinikan (Mayo Clinic) mukaan itsehoito on yleensä paras vaihtoehto, koska useimmissa tapauksissa bursiitti menee pois itsekseen. Silloin voi välttyä monien lääkeaineiden ikäviltä sivuvaikutuksilta. Esimerkiksi antibioottien vaikutus suoliston bakteerikantaan saattaa kestää puoli vuotta, joskus paljon kauemminkin, jolloin suoliston flooran epätasapaino vaikuttaa epäedullisesti immuunijärjestelmän toimintaan, ja seurauksena voi kehittyä esimerkiksi parantumaton Crohnin tauti tai muita autoimmuunisairauksia. On olemassa useita luonnollisia menetelmiä nopeuttaa bursiitin paranemista.

Haudesidokset

Teoksessa 1000 Cures for 200 Ailments (1000 hoitoa kahteensataan vaivaan), kirjoittaja on perinteisen lääketieteen asiantuntija Christine Gustafson suosittelee hoitamaan kuumilla ja kylmillä kääreillä. Kylmät kääreet voivat olla erittäin hyödyllisiä parin ensimmäisen päivän aikana turvotuksen estämisessä. Sen jälkeen, voi vaihdella lämmintä ja kylmää käärettä 20 minuuttia kerrallaan, kolme kertaa päivässä.
Tri. Gustafsonin mukaan liikunnan puute voi hidastaa elpymistä, vaikka sinun vaistosi yrittää suojella pitämällä kehosi liikkumattomana. Venytä päivittäin parantaaksesi rasituksessa kipeytyneiden nivelten liikerataa ja koko kehon toimintaa. Tämä lisää veren virtausta nivelissä, nopeuttaen paranemista. Se myös estää limapussintulehduksen toistumisen. Ja vaikka et saakaan suorittaa toimintaa, joka vaivan alun perin aiheutti, on tärkeää edelleen käyttää myös rasittunutta niveltä - vaikkakin sinun on ehkä oltava hellävarainen sen kanssa.


Anti-Inflammatorinen ruokavalio

Monenkirjavaa laihdutustulosta rasvasta
Teoksessa 1000 Cures for 200 Ailments (1000 hoitokeinoa 200 vaivaan) Naturopatian asiantuntija Dr. Geovanni Espinosa neuvoo tulehduksen hoitoon ruokavaliota. Syö paljon kalaa ja pähkinöitä, jotka sisältävät runsaasti omega-3-rasvahappoja. Omega-3:lla on anti-inflammatorinen vaikutus ja se lisää nivelten voitelua. Vältä puhdistettua sokeria ja hydrogenoituja öljyjä.

Lisäravinteet

Teoksessa "Parantuminen ilman lääkitystä", Tri. Robert Rister ehdottaa B12 vitamiinin lisäystä. Hän sanoo, että vuonna 1950, tutkijat havaitsivat, että B 12-vitamiinipistos lievitti rasittuneen nivelen kipua ja pysäytti kalkkiutumisen. Tri. Rister sanoo, että 1000 mg 2000 mg B-vitamiiniannoksen nauttiminen tabletteina päivässä voi tarjota joitakin samoja helpotusta, vaikka se ei ole yhtä tehokkasta kuin pistos. Teoksessa "Solve It With Supplements" ("Ratkaise ongelmat lisäravinteilla,") Tri. Robert Schulman sanoo, että proteiineja pilkkovat ruoansulatusentsyymit voivat olla yhtä tehokkaita rasittuneen nivelen kivun vähentämisessä kuin steroidiset tulehduskipulääkkeet, kuten aspiriini. C-vitamiini on välttämätön kollageenin tuotannossa, joka on välttämätön osa sidekudosta. Tohtori Schulman ehdottaa, että otat 500mg -1000 mg puskuroitua C-vitamiinia kahdesti päivässä ruoan kanssa. Glukosamiini ja kondroitiini ovat myös erittäin tehokkaita vähentämään niveltulehdusta ja rakentamaan vahvan sidekudoksen. Löydät sen yhdistelmävalmisteena MSM:n (metyylisulfonyylimetaani) mukana. MSM tehostaa glukosamiinin ja kondroitiinin vaikutuksia. MSM:llä itsessään on myös anti-inflammatorinen vaikutus.

Yrtit

Tohtori David Kiefer kasvirohdosvalmisteasiantuntijana ja teoksen "1000 hoitokeinoa 200 vaivaan" kirjoittajana suosittelee paikallisesti risiiniöljyä lievittämään rasittuneen nivelen kipua. Laita 5 ml - 10 ml pesulappuun. Aseta pesulappuun kipeän kohdan päälle ja kääri se muovikelmulla. Lisää ulkoista lämpöä kääreen päälle lämpimillä pyyhkeillä. Tee tätä 30-45 minuuttia kolme kertaa päivässä. Boswellia on puu, jota käytetään perinteisessä intialaissa lääketieteessä. Dr. Schulman ehdottaa ottamaan 450 mg - 1200 mg Boswellia päivän mittaan jakamalla annos kahteen tai kolmeen osaan . Se sisältää boswelliahappoa joka vähentää kipua ja tulehdusta nivelissä. Valkoinen willow kuori on erittäin tehokas anti-inflammatorinen ja analgeetti. Se sisältää salisiinia, joka on aspiriinin edeltäjän tärkein ainesosa salisyylihappo. Vaikka se toimii samalla tavalla, se ei ärsytä vatsaa kuten aspiriini.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita:

Lue aiheesta lisää (Englanniksi):  



Lähetä kommentti