Loading...

perjantaina, tammikuuta 04, 2013

GERD eli refluksitulehdus


Vastaus eräälle asiakkaallemme, joka on kärsinyt GERD:istä eli refluksitaudista.
Tässä ote hänen viestistään minulle:

Kysymys: "Hei! Olisin kysynyt tästä MSM jauheesta hieman... Käytin tuotetta noin pari viikkoa. Aloittaen pienilla määrillä ja kun kaytöstä aiheutui löysävatsaisuutta vähensin ja harvensin annosta entisestään. Mutta vatsa alkoi löystyä entisestään. Lopetin käytön kokonaan ja vatsani oli ripulilla yli viikon tuotteen lopettamisen jälkeenkin. Käytän myös paljon muita lisäravinteita, jotka jouduin myös lopettamaan tämän ripuloinnnin ajaksi. Aiemmin ei käyttämistäni lisäravintesta ole ollut mitään haittaa vatsalleni... Ja nyt mietinkin, että onko mahdollista, että vatsani on mennyt MSM-rikkiä käytettäessä jotenkin sekaisin, eikä se tahdo palautua normaaliksi. Olin reilun kuukauden käyttänyt toisen merkkistä MSM-glutamiini tuotetta 2 kpl päivässä... Siitä ei ongelmia aiheitunut. Onko tämä jauherikki jotenkin erilaista? Ja oletteko törmänneet tähän, että vatsa menee totaalisen sekaisiin? Mitä neuvoja antaisitte sen käyttöön? Itse mietin, että saattaa olla, että tämä MSMjauhe kyllä auttoi mua mun kivuissa, ja siksi ehkä olisin vielä halukas yrittämään... Mutta mulla on muutenkin vatsan kanssa paljon ongelmia ja olisi pakko päästä Somacista eroon ja siinä tukena mulla on luonnonlääkkeitä. Mutta tämä MSMjauhe tuntui aiheuttavan ongelmia ja poltetta myös ylävatsaani. Onko se yleistä? Voiko olla mahdollista, että sen emäksisyys ei ole elimistölle kovin hyvä? Kiitos ihan tosi paljon avusta!!! Terv.NN"

Minun vastaukseni hänelle:
Sinun tulisi paneutua erityisesti kokonaislääkityksesi suunnitteluun. En ole ollenkaan hämmästynyt, jos ongelmia syntyy MSM:n ja happosalpaajalääkkeen samanaikaisen käytön yhteydessä. Somac yksinään saattaa aiheuttaa ruoansulatukselle ongelmia, koska vitamiinien imeytyminen saattaa häiriintyä. 
Esimerkiksi elimistösi B12-vitamiinivarastot saattavat Somacin käytön vuoksi vähentyä, tai jos sinulla on B12-vitamiinia vähentäviä riskitekijöitä ja käytät pitkäaikaista pantopratsolihoitoa, on riski todellinen. 
Kuten kaikki haponeritystä vähentävät lääkkeet, myös pantopratsoli voi vähentää B12-vitamiinin imeytymistä elimistöön. Luithan Somacin lääketiedotteen: http://www.leiras.fi/files/101761.pdf

En ole kuullut vielä tähän mennessä, että MSM olisi aiheuttanut vatsan pitkäaikaisia ongelmia, päinvastoin, varsinkin puhtaalla OptiMSM:llä on saatu erittäin positiivisia tuloksia ongelmavatsan hoidossa, ja myös maksa-arvot ovat parantuneet säännöllisesti käytön aikana.

Voin myös kertoa, että refluksitulehduksen hoidossa puhdas MSM, mieluiten juuri OptiMSM on eräs parhaita ja niin muodoin myös turvallisimpia hoitokeinoja. 

Asiasta kertoo eräs kaupallinen sivusto seuraavaa: 
"MSM rikki antaa elämääsi "laadun" takaisin alentamalla kipua ja tulehdusta, monenlaisia niveltulehduksia, fibromyalgiaa, allergioita, selkäkipua, diabetesta, nivelkipua, lihaskipua, päänsärkyä, kroonista närästystä ja paljon muuta. MSM:ää pidetään yhtenä parhaista vaihtoehtoisista lääkkeistä ravitsemusterveyteen liittyvillä markkinoilla tänään. Olemme niin varmoja, että MSM alentaa kivun tasoa, tarjoamme täyden rahat takaisin-takuu kaikista tuotteistamme". http://www.nwhealthsolutions.com/msmmethylsulfonylmethane.html

Siitä alempana lyhyt lainaus suomeksi:

"Vaikka nämä lääkkeet voivat lievittää tehokkaasti oireita, kuten närästystä ja vatsakipua, niillä voi olla vakavia pitkäaikaisia ​​sivuvaikutuksia. Säännölliseen happosalpaajien käyttöön liittyy lisääntynyt lonkkamurtumien riski, luultavasti koska kalsiumin imeytyminen on  heikentynyt. Happosalpaajien käyttö myös lisää riskiä hankkia ruokamyrkytys, suoliston infektio tai mahassa ja ohutsuolessa tapahtuva bakteerien liikakasvu. Bakteerien liikakasvu mahassa selittänee myös happosalpaajien säännöllisen käytön aiheuttamat tautiriskit, mukaan lukien keuhkokuume, mahasyöpä ja B12-vitamiinin puutos".

Hyvä uutinen on, että on olemassa luontaistuotteita näihin refluksitulehduksen (GERD-) ongelmiin, jotka toimivat jopa paremmin kuin lääkkeet ja ilman sivuvaikutuksia:
- Älä ahda itseäsi täyteen. Kun syöt paljon kerralla se aiheuttaa vatsan turvotusta, joka laukaisee ruokatorven alemman sulkijalihaksen rentoutumista.
- Vältä runsaasti rasvaa sisältäviä elintarvikkeita, kuten paistettuja ruokia ja kermakastikkeita. Nämä heikentävät ruokatorven alemman sulkijalihaksen toimintaa.
- Älä tupakoi. Tämä heikentää myös ruokatorven alemman sulkijalihaksen toimintaa.
- Älä syö kolme tuntia ennen makuullemenoa. Kun olet pystyssä, painovoima toimii sinun hyväksesi.
- Säilytä normaali paino. Ylipaino lisää riskiä!
- Älä syö juuri ennen rasittavaa liikuntaa. Rasittava liikunta lisää taipumusta saada GERD.
- Vältä niitä elintarvikkeita, joiden tiedät aiheuttavan sinulle epämukavuutta, ainakin siihen saakka kunnes olet parempi. Niin kutsutut "happo" elintarvikkeet, kuten appelsiinit ja tomaatit, eivät aiheuta GERDiä, mutta ne voivat ärsyttää jo tulehtunutta ruokatorvea.

Although these drugs can be effective at relieving symptoms like heartburn and abdominal pain, they may have serious long-term side effects. Regular use of acid-suppressing drugs is associated with increased risk of hip fractures, probably because of impaired calcium absorption. Taking acid-suppressors also increases your risk of acquiring a food-borne intestinal infection or experiencing the overgrowth of bacteria in the stomach and small intestine. Overgrowth of bacteria in the stomach probably explains some other risks associated with regular use of acid suppressors including pneumonia, stomach cancer and vitamin B12 deficiency.

NN:n vastaus viestiini:
"Minulla on vuosia ja vuosia ollut happosalpaajalääkkeet käytössä kipulääkkeiden ja muiden takia. Mutta olen lopettanut Somacin käytön pari kuukautta sitten ja käytän vain luontaisesti vatsaa tukevia supplementteja. Eli en ole käyttänyt rikkiä yhdessä Somacin kanssa. Myös B12 olen saanut 3 pistosta viimeisen parin kuukauden ajan, koska arvot olivat niin alhaalla. Mutta nyt kun vatsa on mennyt niin huonoksi ja olen joutunut käyttämään paljon särkylääkkeitä, olen taas joutunut muutamana päivän käyttää Somacia. Mutta nyt jätän sen taas pois... Ruokailun kanssa olen ollut ikäni tosi tarkka. 

Kiitos vastauksistasi! Ehkä yritän vielä aloittaa MSMn käyttöä tässä pian uudelleen ja aloittaa niin pienillä määrillä ja pysyä pidempään pienissä määrissä. Ehkä viimeksi hamusin liian nopeaa nousua... Eli maltin kanssa nyt. Ester C on minulla käytössä jatkuvasti.
Lähetä kommentti