Loading...

torstaina, joulukuuta 22, 2005

Joulunajan terveelliset ateriavaihtoehdot


Ensin RikkiMikon esipuhe, jolla haluan toivottaa kaikille lukijoilleni rauhallista ja antoisaa joulua, johon voisi sisältyä myös ruokapöydän nautintoja.

Löysin sopivasti mielenkiintoisen tutkimustuloksen, joka antaa toivoa niillekin, jotka haluavat noudattaa joulunvietossaan perinteitä - nauttia myös hyvästä ruuasta. Useimmillehan käy niin, että vuodenvaihteen jälkeen aloitetaan ylensyönnistä johtuvan moraalisen krapulan parantaminen, joka saattaa jatkua kuukausikaupalla. Pahimmassa tapauksessa juhlapyhät saattavat johtaa kolesterolia alentavien lääkkeiden käytön aloittamiseen. Varsinkin nyt, kun lääkärit ovat suuressa viisaudessaan päättäneet alentaa kokonaiskolesterolisuosituksia kuudesta viiteen.

Kuten alempana olevasta aikaisemmasta, kananmunaa koskevasta postistani ilmenee, kokonaiskolesteroli ei kuitenkaan ole se ainoa määräävä tekijä, joka kertoo sydäntaudin puhkeamisriskistä. Eikä edes pahan kolesterolin, LDL:n (tilavuusyksiköissä mitattu) tasokaan vielä kerro läheskään kaikkea. Vasta LDL-partikkeleiden koko ja lukumäärä antavat oikeamman kuvan todellisesta riskistä. Mitataanko Suomessa näin tarkkaan? Ei mitata, vaan annetaan potilaalle "varmuuden vuoksi" kolesterolilääkitys, josta sitten on haittaa sekä hänen suorituskyvylleen kipujen ja kramppien muodossa, että lompakolleen. Joskus tulee mieleen näitä suosituksia miettiessä, että siellä taitaa olla taustalla vähän lääkäreiden omia ja lääketehtaiden taloudellisia intressejä. Toivoisin kommentteja!

Olen parin viikon aikana jutellut monien edellä mainituja lääkkeitä käyttävien tuttavien ja asiakkaideni kanssa - heitä on ollut toistakymmentä, huh - ja kaikki ovat sanoneet oman vointinsa huonontuneen sen jälkeen, kun aloittivat lääkityksen. Professori Pertti Happonen Kuopion yliopistosta kertoi taannoisessa Silminnäkijä-ohjelmassa, että näillä lääkkeillä saatu hyöty ei ole missään järkevässä suhteessa saavutettuun hyötyyn nähden, etenkään sen vuoksi, kun kuolleisuus ei lääkkeen syöjillä ole pienentynyt vaan suurentunut! Juuri tämän seikan vuoksi halusin suomentaa tämän tutkimuksesta kertovan artikkelin, jotta mahdollisimman moni voisi "pitää jalat kuivina" juoluruokien syönnin suhteen, jottei joutuisi antamaan joululahjaa lääketehtaalle ja kärsimään mahdollisesti lopun elämäänsä siitä epämukavuudesta ja rahanmenosta, jonka ylensyönti saattaa laukaista.

Vielä pieni viime hetken joululahjavihje koko perheelle: ostakaa sellainen elektroninen tarkkuusvaaka, joka kertoo tarkasti paitsi painon, myös painoindeksin. Hinta on alle 100 €, mutta sillä on tosi mielenkiintoista seurata oman painon ja indeksin muutoksia päivän mittaan. Minulla on sellainen, johon voi tallentaa 20 käyttäjän henkilökohtaiset tiedot, joita sitten käytetään niiden indeksien määrittelyssä. Hyöty ja ilo ei jää pelkästään joulunpyhiksi, vaan alkaa vasta joidenkin viikkojen jälkeen näyttää oikean puolensa. Kyseessä on sinun oma terveytesi!

Vaihtelemalla ruokavaliota voidaan vaikuttaa verenpaineeseen, kolesteroliin

Sally Aquiresin kirjoitus Los Angeles Times- lehdelle

Vaikka olet huolissasi seuraavien viikkojen ylensyönnin suhteen, muista liittää tarjoiluihin ylimääräinen laihan proteiinin ateria ja kenties kourallinen pähkinöitä.

Uusi tutkimus on havainnut, että kalkkuna, pähkinät, avokaadot, pavut ja oliiviöljy voivat alentaa verenpainetta ja veren kolesterolia. Kalkkuna, pähkinät ja muut laihan proteiinin muodot myös lisäävät kylläisyyden tunnetta, mikä on tärkeää painon hallinnan kannalta.

Journal of the American Medical Assocationissa vastikään julkaistu tutkimus panee kilpailemaan ruokavalion nimeltään DASH (dietary approaches to stop hypertension, ruokavalio, jolla pysäytetään verenpainetauti) kahden samanlaisen ruokavalion kanssa, jotka tarjoavat joko pääasiassa laihaa proteiinia tai enemmän terveellisiä rasvoja.

Kaikki kolme dieettiä olivat vähän natriumia sisältäviä (vrt. Ruususuola, suomentajan huomautus) ja niissä oli paljon hedelmiä, kasviksia ja kokojyväviljatuotteita. Niihin sisältyi vähärasvaisia maitotuotteita, laihaa lihaa, siipikarjatuotteita ja kalaa. Kuten tutkijat olettivatkin, kaikki kolme alensivat tehokkaasti verenpainetta ja veren kolesterolitasoa tutkimusryhmässä, joka käsitti 164 yli kolmekymmenvuotiasta aikuista.

Sellainen ruokavalio, joka sisälsi eniten laihaa proteiinia – 25 prosenttia kokonaiskalorimäärästä, josta puolet saatiin kasviksista – suoriutui paremmin verenpaineen ja kolesterolin alentamisessa kuin muut kaksi ja sai lisäksi osanottajat tuntemaan itsensä kylläisemmiksi kuin kahden muun ryhmän osanottajat.

”Tällä tavalla voidaan saada enemmän proteiinia sisältävä ruokavalio ja vieläpä terveellisellä tavalla, jolla on todistettavasti etuja,” sanoi tutkimuksen johtava alkuunpanija, Baltimoren Johns Hopkinsin lääketieteellisen yliopiston professori Lawrence Appel.

Sellainen ruokavalio, joka sisälsi runsaasti terveellisiä rasvoja, tarjosi toisenlaisia etuja. Tutkimus osoitti, että se voitti DASH- dieetin verenpaineen kontrolloinnissa ja oli molempia muita dieettejä parempi hyvän kolesterolin, HDL: n (high-density lipoprotein) tason kannalta.

”Tässä on todiste siitä, että ihmisten kannattaa kiinnittää huomiota siihen mitä syövät ja tehdä viisaita valintoja, jotka perustuvat erityisiin terveydellisiin tarpeisiin”, sanoo Ed Roccella, sydän- ja verenkiertosairauksiin erikoistuneen laitoksen, National Heart, Lung and Blood Instituten verenpaineen alentamisohjelman koordinaattori.

Niinpä jos verenpaineen alentaminen yksistään on tavoitteena, silloin paljon proteiineja sisältävä ruokavalio on paras. Mutta jos verenpaineen alentaminen ja terveelliset veren kolesterolitasot ovat tärkeimpiä, silloin terveellisiä rasvoja sisältävä dieetti on paikallaan.

Molemmilla tavoilla, Roccella sanoo, ”on hyvin todistetusti näyttöä, että ihmiset voivat räätälöidä ruokavalionsa.

Muutaman sadan gramman avulla saatu ehkäisy

Tässä on muutamia yksinkertaisia viestejä tästä ja muista tutkimuksista auttamaan sinua nauttimaan terveellisistä loma-ajan pidoista:

Syö aamiainen. Usein kiireessä jää aamiainen väliin. Tutkimukset osoittavat, että jos jätät väliin aamun ensimmäisen aterian, syöt myöhemmin helposti liikaa. Sitä paitsi aamiainen on se ateria, jota National Weight Control Registry:n jäsenet – noin kolmentuhannen painoansa onnistuneesti alenemaan saaneen henkilön ryhmä – ei tavallisesti jätä väliin.

Käytä aikaa liikkumiseen. Jo kymmenen minuutin kävely auttaa polttamaan kaloreita – ja helpottaa stressiä.

Laita ruoka lautaselle. Tätä keinoa käyttävät johtajat, jotka muussa tapauksessa söisivät pitkin päivää. Ota pieni lautanen. Täytä se terveellisillä ruoka-aineilla. Muutamia ehdotuksia: oliveja, pikkuporkkanoita, makean paprikan viipaleita, kokojyväkeksejä ohuiden savukalaviipaleiden tai vähärasvaisten juustosiivujen kanssa. Tee sellainen ateria, josta pidät. Syö vain tältä lautaselta silloin kun kokkaat tai teet keittiötöitä.

Hemmottele itseäsi ensimmäisen ruokalajin avulla. Tee se kasviksista tai salaatista. Ne ovat täynnä makuja ja kuituja ja niissä on vähän kaloreita. Tai nauti keitto – mieluummin lihaliemi kuin kermapohjainen.

Sanotaan 1000. Tälle juhlapäivän erikoisaterialle 1000 kaloria. Se on terveellinen suunnitelma, joka antaa sinulle runsaasti mahdollisuuksia nauttia ateriasta ilman liioittelua.

Alkuperäinen artikkeli osoitteessa: http://www.newsday.com/news/health/ny-hsnutside4549781dec13,0,4037979.story?coll=ny-health-headlines
Lähetä kommentti