Loading...

tiistaina, tammikuuta 03, 2006

Ajankohtaista asiaa kevytrasvoista

Kysymyksiä ja vastauksia transrasvoista

Toimittanut Yhdysvaltain Ruoka- ja Lääkevirasto FDA
30.12.2005 klo 15:56

Toimittajan huomautus: Haluamme muistuttaa lukijoitamme muutamista asioista.

1) Tammikuun ensimmäisenä päivänä 2006 astuu (USA:ssa) voimaan säännös, jonka mukaan transrasvojen määrä täytyy olla merkitty tuotteen etikettiin. Elintarvikkeiden valmistajat saavat kuitenkin käyttää vanhoja etikettejä transrasvoja sisältävissä tuotteissa.
2) Transrasva ei ole kuten tyydytetty rasva. Transrasva on paljon pahempi kuin tyydytetty rasva. Transrasva ei vain kohota pahaa kolesterolia, vaan alentaa hyvää kolesterolia. Lisäksi transrasva saattaa olla yhteydessä muihinkin sairauksiin tai terveydentilan muutoksiin, kuten diabetes, syöpä, alhainen syntymäpaino, liikalihavuus ja immuunijärjestelmän häiriöt.
3) Ei ole olemassa mitään turvallista alarajaa!


Alempana on yleistä tietoa transrasvoista ja niiden merkitsemisestä.

Osa 1 – Rasva, transrasvahappo (transrasva) ja kolesteroli

Kysymys: Mitä ovat rasvat ja rasvahapot?

Vastaus: Rasvat ovat ryhmä kemiallisia yhdisteitä, jotka sisältävät rasvahappoja. Energia on varastoituneena kehossa suurimmaksi osaksi rasvan muodossa. Rasvaa tarvitaan ruokavaliossa myös tuottamaan välttämättömiä rasvahappoja (http://www.margariinitiedotus.fi/rasvat_ruoassa/valtt_rhapot.htm) , joita tarvitaan kasvuun, mutta joita keho itse ei pysty tuottamaan. Termejä rasva ja rasvahappo käytetään usein toistensa sijasta.

K: Mitkä ovat rasvojen päätyypit?

V: On olemassa kolmea rasvan päätyyppiä: Tyydyttyneet rasvahapot, Kertatyydyttymättömät rasvahapot ja Monityydyttymättömät rasvahapot. Kaikki rasvahapot ovat hiiliatomien ketjuja, joissa on vetyatomeja kiinnittyneinä hiiliatomeihin. Tyydyttyneessä rasvahapossa on suurin mahdollinen määrä vetyatomeja kiinnittyneenä jokaiseen hiiliatomiin. Sen sanotaan siksi olevan ”tyydyttynyt” vetyatomeista, ja kaikki hiiliatomit ovat kiinnittyneet toisiinsa yhdellä sidoksella.

Joissakin rasvahapoissa ketjun keskellä puuttuu muutamia vetyatomeja antaen tilaa tai aukon kahdelle hiiliatomille kiinnittyä toisiinsa mieluummin kahdella sidoksella kuin yhdellä. Koska ketjussa on vähemmän vetyatomeja, sitä sanotaan ”tyydyttymättömäksi”. Rasvahappoa, jossa on yksi kaksoissidos, sanotaan ”kertatyydyttymättömäksi”, koska sillä on yksi aukko. Ne rasvahapot, joissa on enemmän kuin yksi aukko, ovat nimeltään ”monityydyttymättömiä”.

Todellisuudessa ruuissa oleva rasva on tyydyttyneiden, kertatyydyttymättömien ja monityydyttymättömien rasvahappojen sekoitus. Eläinperäisten ruokien rasvahapot ovat enimmäkseen tyydyttyneitä. Sitä vastoin kasviperäisten ruokien, samoin kuin jotkut merestä peräisin olevien (kala) ruokien rasvahapot ovat enimmäkseen kerta- tai monityydyttymättömiä.


K: Mitä ovat transrasvat?

V: Transrasvat (tunnetaan myös nimellä Transrasvahapot) on erikoistyypin rasva, jota muodostuu, kun juoksevat öljyt muutetaan kiinteiksi rasvoiksi, kuten [leivonta]rasva ja margariini. Kuitenkin on olemassa vähäinen määrä transrasvaa myös luonnostaan, pääasiassa eräissä eläinpohjaisissa ruuissa.

K: Mistä saan transrasvaa?

V: Leivontarasvat, jotkut margariinit, voileipäkeksit, välipalat ja muutamat ruuat, jotka sisältävät osittain hydrogenoitua öljyä tai on paistettu siinä.

Transrasva käyttäytyy kuten tyydyttynyt rasva nostamalla pahaa kolesterolia (LDL), joka nostaa sydäntaudin vaaraa (Coronary Heart Disease, CHD). Transrasvaa voi esiintyä muutamissa sellaisissa ruokalajeissa, joissa on tyydyttyneitä rasvoja, kuten leivontarasvassa, muutamissa margariineissa, voileipäkekseissä, makeisissa, välipaloissa, paistetuissa ruuissa (ranskanperunat, munkit), leivonnaisissa ja muissa prosessoiduissa ruuissa, joiden valmistuksessa on käytetty osittain kovetettuja kasvisöljyjä.

Transrasvaa valmistettaessa kasvisöljyn molekyyliin lisätään vety – prosessi, jota kutsutaan hydrogenoinniksi, vedyttämiseksi. Vedyttäminen lisää tällaisia rasvoja sisältävien tuotteiden säilytysaikaa ja ruokien maun pysyvyyttä. Tavallisesti kaksoissidoksessa olevat vetyatomit ovat sijoittuneet samalle puolelle hiiliketjussa. Kuitenkin osittainen hydrogenointi muuttaa rakenteellisesti joitakin kaksoissidoksia, ja vetyatomit päätyvät eri puolille hiiliketjua. Tällaista rakennetta sanotaan trans-rakenteeksi (trans, lat = toisella puolen oleva).
H

-C = C-

H


Kuten FDA:n etikettisäännössä todettiin, jos ruokatarvikkeen ainekset ovat kokonaan hydrogenoituja, aineksen nimen ravintosisältöluettelossa täytyy sisältää termi ”hydrogenoitu”. Tai jos se on osittain hydrogenoitu, listassa olevan nimen täytyy sisältää termi ”osittain hydrogenoitu”. Kuten aiemmin todettiin, öljy, joka on osittain hydrogenoitu, on transrasvan lähde.

K: Mikä on transrasvan rooli ruokavaliossa?

V: Rasva on kehon tärkein energian lähde, ja se auttaa rasvaliukoisten A-, D-, E- ja K-vitamiinin sekä karotenoidien imeytymistä. Sekä eläin- että kasviperäiset ravintoaineet sisältävät rasvaa, ja kohtuullisesti nautittuna rasva on tärkeä asianmukaisen kasvun, kehittymisen ja hyvän terveyden kannalta. Ruoka-aineena rasva antaa makua, vaikuttaa koostumukseen ja säilyvyyteen sekä antaa kylläisyyden tunteen. Lisäksi vanhempien tulisi olla tietoisia siitä, että rasvat ovat erityisen tärkeä kalorien ja ravinteiden lähde pienokaisille ja taaperoikäisille (aina kahden vuoden ikään saakka), joilla on kaikkein suurin energian tarve painoyksikköä kohti mihin tahansa ikäluokkaan suhteutettuna.

K: Ovatko kaikki rasvat samanlaisia?

V: Lyhyesti sanotuuna eivät ole. Siinä missä tyydyttymättömät rasvat (sekä kerta- että monityydyttymättömät) ovat kohtuullisesti nautittuina terveellisiä, tyydyttyneet rasvat ja transrasvat eivät ole. Tyydyttyneet rasvat ja transrasvat kohottavat LDL- tasoa (pahaa kolesterolia). Sen vuoksi on viisasta valita terveelliseen ruokavalioon sellaisia ruokia, joissa on vähän sekä tyydyttyneitä rasvoja että transrasvoja.

K: Entä sitten kolesteroli?

Kolesteroli on vahamainen aine, jota esiintyy luonnostaan kaikissa eläinkudoksissa. Ihmiskeho tarvitsee kolesterolia toimiakseen kunnolla, jotta se voisi tuottaa D-vitamiinia, sappihappoja ruuansulatukseen ja monia hormoneja. Koska kaikilla kudoksilla on kyky valmistaa tietty, niiden omiin tarpeisiin tarvittava määrä kolesterolia, ei ole olemassa mitään biologista tarvetta saada sitä ruuan mukana. On olemassa tieteellinen todiste siitä, että kolesterolin saannin ja korkean LDL-kolesterolin välillä on suora yhteys, ja sen vuoksi myös lisääntynyt sydäntaudin riski.

Tämän artikkelin toinen osa kertoo ruuista, jotka sisältävät transrasvoja, tyydyttyneitä rasvoja ja kolesterolia. Käännös siitä ilmestyy myöhemmin. Pysykää kuulolla!


Terveisin RikkiMikko
Lähetä kommentti